Saturday 16 November 2013

على هامش الجنون: حوار عابر


على متن طائرة من طراز أيرباص ٣٣٠ متجهة الى القاهرة، دار الحوار التالي بين الراكب في المقعد رقم 27A و الراكب في المقعد رقم 27B.

المقعد 27B: بقالك كتير ما نزلتش القاهرة؟
المقعد 27A: بقالي حوالي سنة ونص.
المقعد 27B: ليه؟
المقعد 27A: ليه أيه؟
المقعد 27B: ليه ما نزلتش كل المدة دي؟
المقعد 27A: سفر لمدن تانية حول العالم بسبب ظروف العمل.
المقعد 27B: أنا بقى بانزل كل أسبوعين مرة وأقعد أسبوع.
المقعد 27A: ازاي؟
المقعد 27B: ازاي أيه؟
(ضحك مشترك)
المقعد 27B: أنا شغال مهندس بترول على منصة بحرية وبسبب طبيعة العمل اللي ممكن تؤدي الى الاكتئاب والانتحار في عرض البحر فالشغل بيدينا تذاكر سفر كل أسبوعين وأجازة لمدة أسبوع.
المقعد 27A: على كدة أنت كأنك عايش في مصر.
المقعد 27B: تقدر تقول كدة.
المقعد 27A: طيب فيه حاجة مش عارف هي أيه وبلاقي أحيانا صحابي بيتكلموا عنها واسمها كايرو زووم.. أيه كايرو زووم دي؟
المقعد 27B: دة موقع على النت متخصص في صور الحفلات في القاهرة.
المقعد 27A: حفلات من أي نوع؟
المقعد 27B: كل الحفلات اللي فيها أجانب مقيمين في القاهرة أو عيال كل مؤهلاتها إن أبوها عنده على الأقل ١٥٠ مليون جنيه وأمه سيدة مجتمع تافهة بتشغل منصب غير مهم في جمعية خيرية متخصصة في تظبيط حفلات عشاء فاخرة لرجال الأعمال تحت عنوان التبرع لإقامة مدرسة في حي شعبي! طبعا العيال دي ما بتتكلمش غير كلمة عربي كل سبع كلمات انجليزي وبتدرس إدارة أعمال في جامعة خاصة ملهاش تصنيف أكاديمي، واستحالة العيال دي تقدر على العيشة في أوروبا أو أمريكا اللي كلها شقا ومفهاش وسايط، ولكن تقدر تعيش في القاهرة حيث كل شيء مسخر لخدمتها، من أول كسر إشارة المرور وإهانة أتخن ضابط مرور أو مواطن عادي كسر على سيادته في الشارع، لحد الطلوع من قضية مخدرات أو سكر بنفس سهولة ورقة كلينكس من علبة جديدة. والسبب طبعا السيد والده.. رجل الأعمال اللي عنده مجموعة شركات أنابيب مجاري ومكاتب هندسية متخصصة في تصميم أرصفة الشوارع.. وكلها شركات لو دققت في حجم أعمالها حتلاقيها ما بتعملش حجم الفلوس المهولة اللي عند أبوه، واللي لو دققت في علاقات أبوه حتلاقي إنها بسبب عمله كواجهة لسياسي مهم في البلد، أو غسالة أموال لنشاطات مشبوهة. وطبعا أبوه ممكن جداً يكون شريك في قناة تلفزيونية أو جرنال ثوري بيتكلم عن الحرية والعدالة الاجتماعية وحقوق الشهدا.. ولو اقتربت من شخصية السيد والده ممكن تكتشف إنه كان في شبابه طالب ثوري في الجامعة ومعارض للسلطة ودخل المعتقل ولكن لما طلع اكتشف إن قدامه طريقين: إما يفضل معارض وياخد على دماغ اللي خلفوه، أو يبقى خدام مطيع لمن في السلطة.. ولأنه أصلا مهندس، فقدر بشوية فهلوة وإكراميات ياخد عقود حكومية في بداية حياته ويراضي الموظفين المشرفين على المشروع.. ومشروع ورا مشروع وكام حفلة عشا، عرف يكون نديم ظريف لسياسي مهم، عنده فلوس مش لازم تكون محل جدل، ومن هنا بدأ مشروعه كغسالة أو فاترينة! ... هي دي كايرو زووم!
المقعد 27A: قصدك هي دي مصر..
المقعد 27B: ما فرقتش كتير!
(بعد فترة صمت)
المقعد 27B: حتقعد كتير في مصر؟
المقعد 27A: لا.. إن شاء الله حارجع على أول طيارة!


1 comment:

  1. This is interesting, you must keep writing. But I would think that staying in Egypt is such a damn pain in the neck. I'd rather work hard and get great holidays in e.g. Honolulu than going to Cairo. It is, as revealed lately, the worst place on earth; almost hell!

    ReplyDelete