Monday, 9 April 2012

الدليل الموجز لاختيار مرشحك "الأمريكي" في الانتخابات المصرية




وفق القياس الامريكي: أحمد شفيق هو فورد، ابواسماعين هو ريجان، عمرو موسى هو نيكسون، عمرسليمان هو جورج بوش الأب، أبوالفتوح هو كارتر، خالد علي أوباما

خيرت الشاطر هو هاري ترومان! رمى قنبلتين ذريتين على اليابان ونام ليلتها وشخر! وبعدين اعترف بإسرائيل وراح لعب جولف. قدرة على اتخاذ قرارات تؤثر على ملايين دون الالتفات كثيرا لعواقبها.

ابواسماعين هو ريجان لأنه أول رئيس يعتمد على موهبة واحدة في الوصول وهي التمثيل والخيال! أطلق على روسيا اسم امبراطورية الشر واخترع حرب في الفضاء للقضاء على السوفييت!

موسى هو نيكسون لأنه عمل تقارب مع الصين وزار مصر لإقناع السادات بالسلام واشتغل على تحييد السوفييت ورغم كل النجاحات كان كداب ووترجيت أطاحت بيه.

شفيق هو فورد! نائب نيكسون لما كان رئيس وكان دائماً في الظل وإنجازه السياسي الاشتراك في لجنة تحقيق كينيدي، وبقى رئيس علشان يكمل ولاية نيكسون!

أبوالفتوح هو كارتر لأنه رجل عنده ثقافة ورؤية بالاضافة الى أرضية صلبة من المبادئ الدينية لكنه فشل داخليا وانهزم قدام ممثل زي ريجان/ابواسماعين

عمر سليمان هو جورج بوش الأب! رئيس السي أي أيه في إحدى أخطر مراحلها والنائب القوي لريجان، ومستعد يخوض حربين في نفس اللحظة، بس الاقتصاد خوزقه!

خالد علي هو أوباما! محتاج قبله رئيس غبي + شعب يائس ونفسه يحلم، علشان يفوز. عنده حس أخلاقي عالي ورغبة في خدمة الفقراء بس مفيش أدوات أو خبرة..

البرادعي تحديدا بيفكرني بسياسي أمريكي محترم اسمه رالف نادر! اترشح للرئاسة كتير بس عمره ما فاز بيها وراجل مفكر ونفسه الناس تحافظ على البيئة!

1 comment: