Tuesday 21 February 2012

محاولة فهم غير نخبوية لتويتر المصري


تويتر المصري مدهش فهو تعبير عن صراع طبقي حقيقي بين أفاتار يملك آلاف الفولورز وبين متمردين عندهم نفر قليل من الفولورز ورافضين لسطوة الأغنياء!

في تويتر المصري أيضا ممكن تلاقي عناصر تنفذ تعليمات سيادة النقيب بغشومية وبتشتم ليل ونهار أي حد يكون سيادة النقيب قال عليه إنه من أعداء الوطن

وبالاضافة الى الصراع الطبقي وعناصر الأمن في تويتر المصري، فيه مجموعة حقيقية من اللي عايشين في الماضي ويفكروك بالباشوات خلال حرب السويس 1956!

ومن أكثر ما تتوقف عنده في تويتر المصري، مجموعة من اللي بيحاولوا ينفوا أي علاقة بالنظام السابق ويعملوا فيها مؤرخين مجددين على غرار المؤرخ الاسرائيلي آفي شلايم!

تلاقي مثلا إن الأفاتار اللي فيه بروفيل وجه أنثوي جميل، عنده فولورز من التقال أوي، بالرغم من إنه مفيش إسهام فكري! هنا تتقلب على قفاك من الضحك وتضرب كف بكف وتتحسر على مصير ابن رشد وعبد الله النديم!

لكن دائما يظل أفضل ما في تويتر المصري هو معارك الكر والفر في شوارعه الجانبية، خصوصا عندما تسترق السمع فيتناهى إليك شتائم نخبوية وتلقيح كلام!

من اللي باحبهم في تويتر المصري، جماعات الضغط اللي بيفكروك باللوبي اليهودي في الكونجرس! لازم تقتنع بقضيتهم بالرضا، فإذا رفضت حل عليك الأنفولو والبلوك!

وطبعا لا يخلو تويتر المصري، كما هو المجتمع، من قدر لا بأس به كلام يشبه كلام طنط سميحة مع طنط شهيرة في التليفون عن المطرب في فرح بنت طنط سامية!

ولو عملت نفسك عمر بن الخطاب ومشيت في تويتر المصري تتفقد أحوال الرعية في ساعات الليل، تلاقي شوية غزل عفيف ورومانسكيات تفكرك بعبد الحليم حافظ!

ومن الحاجات الحلوة في تويتر المصري إن البعض بيعتقد إنه فارس الفرسان ومصلح الأقوام، ورافع سيفه على طول وشغال ضرب هنا وهناك والدرع مليان دماء!

أحلى حاجة لما تلاقي في تويتر المصري أحدهم وقد نصب نفسه مؤرخا وبدأ في تغريدات ملهاش علاقة بالتاريخ، على أد ما ليها علاقة بتصفيات حسابات والده السياسية مع شخصيات تاريخية!

ومن المدهش إنك تلاقي في تويتر المصري رجل فتح الله عليه بثروة من الفولورز، وتيجي تكلمه فما يردش عليك، ويرد على أي أفاتار جميل تصادف إنه معدي!

وتبقى مصيبة لو دخلت في نقاش في تويتر المصري مع رجل نصب نفسه منظرا للثورة! فإنه سيقوم باتهامك بالجهل الثوري وإنك بتفكر خارج الإطار الحركي للفكر التنظيري!

والغريب يا أخي المؤمن إن في تويتر المصري مقدسات زي المجتمع بالضبط! فلا يمكن أن يسمح لك أن تنتقد رجال الدين أو رجال درع الوطن أو عمرو حمزاوي!

في تويتر المصري أيضا جماعة يطلق عليهم "جماعة الأمر بالفولو والحض على البلوك"، وتلاقيهم بيجاملوا الأصدقاء والمعارف في النادي وبينفضوا لكل فقير!

برضه تلاقي في تويتر المصري نسخ من محدث النعمة! فولورز كتير بعد أن كان فقيرا، وأول حاجة يعملها هو أنه يعمل أنفولو لكل من يذكره بمرحلة الفقر!

ومفيش في تويتر المصري أكتر من أنك تضرب كلمتين عاجل على مؤكد وبعدها خبر عن هروب بشار من دمشق على ضهر حمار، وتلاقي الريتويت بدون حساب أو تأكد من صدق الخبر!

ويا سلام على الريتويت لو قمت في تويتر المصري بضرب تويتة عن تصريح لمسؤول أوروبي رفيع يؤكد فيه إن مبارك سرق من مصر فلوس بحجم ميزانية مجرة كونية!

وفي تويتر المصري أيضا، لو استخدمت المنطق في الحوار تم اتهامك بإنك: فلول أو جاهل وبتدعي العلم أو ما بتعرفش انجليزي أو لك مآرب أخرى وتريد شراً مستطيرا..

وفي تويتر المصري تلاقي أيضا ظاهرة الاستشراق كما كتب عنها عمنا إدوارد سعيد، حيث الناس اللي عايشة في مصر بتكتب عن مصر وكأنها عايشة في نيويورك!

برضه في تويتر المصري تلاقي رجالة جدعان من خارج القاهرة، وعندهم حب لمصر يخليك تعيط، وعندهم إيمان حقيقي بالثورة ومعندهمش فولورز كتير بس راضيين..

وتلاقي برضه في تويتر المصري ناس داخلة عاوزة تفهم وتتعلم وتتفاعل مع الناس اللي عاملين إنهم من أصحاب العلم، ولكن للأسف لا يصيبهم إلا العجرفة والتجاهل من مدعي العلم!

وفي تويتر المصري تلاقي المجتمع المصري، فإوعى تزعل من حد أو تاخد موقف من حد وتذكر إنك لن تخرق الأرض ولن تبلغ الجبال طولا وامش على الأرض هونا.

وأخيرا في تويتر المصري أناسٌ أختصهم الله بقضاء حوائج الغلابة والفقراء وبيستخدموا ما أنعم الله عليهم من قدرة على التأثير في خدمة مصابي الثورة.. فلهم مني كل التحية والاحترام :)

3 comments:

  1. فيه ناس بقالها سنين على تويتر وعندها فلورز قليلين وناس ما عرفتوش غير بسبب الثورة ودخلوا وبقى لهم فلورز كتير .. هو عموما عيل شوية وبقى تهريج في الآونة الأخيرة

    ReplyDelete
    Replies
    1. معاكى فى موضوع انه كان من سته مختلف تماما...كل اللى عايز يركب الثورة دلوقتى له حساب تقيل بفولورز ما يتعدوش هناك...المهم السرعه فى تحديث الاخبار على صفحتك و الا تتوقفى عن سب من يخالف الثوار..و ممكن من عالنت لو فاضيه تديرى أجدع حساب نشط سياسى عالتويتر....بخبرين سخنين على هتافين جامدين...

      Delete
  2. برضه في تويتر المصري تلاقي رجالة جدعان من خارج القاهرة !..كأنها حاجه مش عاديه انك تلاقي جدعان من خارج القاهره مصر مش القاهره والجدعان فى القاهره قليلين جدا مقارنة بباقي محافظات مصر .
    فيما عدا الجمله دى كلامك كله جميل والبوست حلو جدا

    ReplyDelete